Het was me de week wel met Jansen Steur en Stapel.
In Nieuws uur kwamen beide thema’s aan de orde met de ( eind-) verantwoordelijken. Zij werden vervolgens scherp ondervraagd.
Beide heren, Jansen Steur en Stapel, zijn solistisch opgetreden, waardoor elk zijn eigen gang kon gaan.
De één door op een eigenzinnige manier zijn eigen diagnoses door te drukken en de ander door zelf de data te manipuleren.
Hoe kan het nu gebeuren dat in beide situaties deze mensen zelf, alleen, en zonder collega’s hun eigen dingen konden doen? Beide gaan door voor professionals en zouden beter moeten weten.
Zouden we dan toch mechanismen en systemen moeten hebben om professionals te behoeden voor dat soort zaken ?
Onwillekeurig denk ik aan onderwijs, hoe hebben wij d at nu geregeld binnen onze scholen van VCO Oost-Nederland en binnen onze samenwerkingsverbanden?
De les van Jansen Steur en Stapel is dat we data SAMEN moeten beoordelen en interpreteren. Na de toetsen altijd met een IB er en de directeur doorspreken. Opnieuw de specifieke en opvallende zaken analyseren in een breedteteam en dan de actie.
Doen we dat en doen we dat in voldoende mate ??
Ik heb de neiging te zeggen van ‘ ja’ en weet dat we hier en daar controlemechanismen hebben die maken dat we er zicht op hebben.