15 januari 2015

Talentontwikkeling in 2015



Afgelopen week hadden we binnen VCO onze nieuwjaarsbijeenkomst en ik heb daar in mijn toespraak iets verteld over talentontwikkeling.
Ik heb de Nieuwjaarstoespraak flink ingekort voor deze blog:

Ik wil jullie graag hier vanuit het Tromphuis meenemen naar mijn klas 4 van 1977/78 in het stadje IJlst.
Probeer het je even voor te stellen:
-          er was meer haar en het was wat langer;
-          het was de tijd dat ik mocht roken in de klas. (shame on you)
Daar zat een kereltje in de klas waarvan ik niet wist wat ik daar mee aan moest.

“Wat moet dat gaan worden, ……..wat …… is nu het talent van dit kind?”.

Het gaat om Geert.
Geert deed wel aardig mee, maar was vooral ook een beetje een dromer.
Hij was altijd te laat, had zijn werk niet af en was er nooit echt bij. Het leek alsof hij in een andere wereld leefde.
Hij wilde ook altijd tekenen en dat kon natuurlijk niet. Ik probeerde Geert aan het leren te krijgen en ik probeerde zijn talent te ontdekken, maar het lukte mij niet.

Je ziet nu en dan kinderen op TV die specifieke talenten hebben. Jullie kennen waarschijnlijk allemaal die fantastisch pianospelende broers, Lucas en Arthur Jussen. Ze waren en zijn nog vaak op TV. (oa bij DWDD, Ivo Niehe). Ik raak altijd enthousiast als ik dergelijke talenten zie.

Onderwijsmensen zijn altijd bezig met  “er uit te halen wat er in zit” .  Het ontwikkelen van talenten van kinderen én van onze medewerkers, dat zijn de dingen die we graag op de scholen van VCO zien. Niet voor niets hebben we dat ook benoemd in onze Koers en Kernwaarden, en………. we zien het ook echt gebeuren!

Het gaat bij VCO niet alleen om leerresultaten maar ook om waarden. Een van die waarden  is het herkennen van talent bij kinderen, bij leerkrachten en bij medewerkers op school en op het bestuurscentrum.

Wat een verschil met 1977 in IJlst en het onderwijs van nu.

Met een scheef oog kijk ik dan ook nog één keer naar het gedicht van onze Kerst – en Nieuwjaarskaart. Het ging in dat gedicht om sterren, ………… sterren die oplichten in het donker. Ik kijk nog eens naar onze opdracht.

We willen graag onze sterren laten stralen, dat geldt voor:
Scholen en bestuurscentrum, voor leerkrachten en kinderen, directeuren en medewerkers.

O ja, nog even terug naar Geert, onze dromer, waar ik mee begon.
Geert had, bleek later, talent voor tekenen en kunst en ik had dat niet in hem gezien. Daarin had hij zich later verder ontwikkeld en hij werd directeur van een museum.

We hebben tegenwoordig, ik moet zeggen; jullie hebben tegenwoordig, méér oog voor de talenten van onze kinderen dan ik vroeger had toen ik net onderwijzer was. En gelukkig maar.

Ik wil vandaag één van die talentvolle kinderen aan jullie voorstellen en ik wil haar ster graag laten stralen op deze nieuwjaarsbijeenkomst.

Dunja Koiter, zij heeft een geweldig talent om te dichten.

Dunja is de nieuwe Junior Stadsdichter van Enschede voor 2015, zij is leerling van groep 8 van de Anna van Buren school.
(Dunja heeft haar gedicht op geweldige wijze voorgelezen en is een echt talent!)

Laten we zo nog meer talent blijven zoeken, herkennen en een podium geven.

Jenne Wierstra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten